#39: Saved

Saved.jpg

 

”I can see God in a daisy. I can see God at night in the wind and rain. I see Creation just about everywhere. The highest form of song is prayer. King David’s, Solomon’s, the wailing of a coyote, the rumble of the earth. It must be wonderful to be God. There’s so much going on out there that you can’t get to it all. It would take longer than for ever.”

Saved (1980) är den andra skivan i Dylans kristna trilogi (mellan Slow Train Coming och Shot of Love) och tveklöst den som präglas starkast av hans nykristna uppvaknade. Albumet innehåller tre riktigt bra låtar – i övrigt är det religiös kitsch för hela slanten.

Skivan öppnas med ”A Satisfied Mind” som har karaktären av en spiritual (den typ av religiösa sånger som skapades av slavarna i 1800-talets amerikanska söder). Dylan sjunger helt enkelt om att han har ett tillfredsställt sinne men sången känns förvånansvärt platt och oengagerad.

I titelspåret ”Saved” går Dylan all-in i gospelsvängen. Här försäkrar han gång på gång hur glad han är (I’m so glad!) över att ha blivit frälst. Det man slås av är emellertid att Dylan – denna fantastiska lyriker – bara tycks kunna uttrycka sin glädje över frälsningen genom att upprepa religiösa floskler.

Men därefter följer två av skivans bästa låtar. ”Covenant Woman” är en vacker ballad som musikaliskt påminner lite om Dylans ballader från Blonde on Blonde. Nästa låt, ”What Can I Do For You” är också fantastisk och den har en förmåga att växa på en efterhand. Och Dylans munspel på slutet är fullkomligt briljant.

Solid Rock är däremot inte bra. Snarare är den är ett bombastiskt Jesus Christ Superstar-liknande elände, antagligen något som Andrew Lloyd Webber skulle kunna ha åstadkommit efter att ha druckit sig full på nattvardsvin.

Men sedan kommer en mycket bra låt som, liksom ”What Can I Do For You”, växer med tiden: den själfulla ”Pressing On”. Den är påtagligt anspråkslös, både text- och musikmässigt, men den har en stark innerlighet i all sin enkelhet.

De tre avslutande låtarna är dock inte mycket att orda om. ”In the Garden” är en psalm, varken mer eller mindre. Och ”Saving Grace” och ”Are You Ready” är oansenliga gospellåtar som går obemärkt förbi.

Sammanfattningsvis är Saved en förvånansvärt oengagerad religiös pastisch som dock kan stoltsera med tre gömda guldkorn.

Lyssna på Saved:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s