#29: Empire Burlesque

Empire Burlesque.png

 

”I’m not too experienced at having records sound good. I don’t know how to go about doing that. With Arthur Baker … I just went out and recorded a bunch of stuff all over the place, and then when it was time to put this record together, I brought it all to him and he made it sound like a record.”

Empire Burlesque (1985) ett mycket intressant och rejält underskattat album. Det finns förvisso en liten men ihärdig skara människor som menar att skivan är ett förbisett mästerverk. Så långt skulle jag inte sträcka mig men det är tvivelsutan en bra skiva som dessutom växer om man tar sig tid att lyssna.

Det som får många att förkasta plattan är den påtagligt karaktäristiska 80-talsproduktionen med synthesizers, syntetiska trummor och körsångerskor. I viss utsträckning delar albumet denna kritik med Knocked Out Loaded. Men även om det är sant att båda dessa skivor har 80-talssoundet gemensamt så finns uppenbara och stora skillnader.

En skillnad är att Empire Burlesque, till skillnad från Knocked Out Loaded, är välproducerad – att produktionen sedan andas state-of-the-art-80-tal må man gilla eller ogilla (det här är för övrigt det första album som Dylan producerat helt på egen hand, även om Arthur Baker efter inspelningen anlitades för att mixa skivan). En annan – och viktigare – skillnad är att Empire Burlesque, till skillnad från Knocked Out Loaded, består av bra låtar.

Skivan öppnas med den underbara ”Tight Connection to My Heart (Has Anybody Seen My Love?)”. Detta är en bortglömd pärla, mätt med vilken måttstock som helst. Den har en grymt skön rytm och Dylan framför texten (eller ska jag säga replikerna) på ett bitande och träffsäkert vis som är helt oemotståndligt. Öppningsspåret följs av ”Seeing the Real You at Last”, en låt med skönt driv som är på samma gång funkig och rockig.

Sedan kommer ”I’ll Remember You”. Det är en enastående ballad och Dylan sjunger den fantastiskt. Låten är musikaliskt mer återhållsam än skivan i övrigt, men den är på alla vis välarrangerad och lyckas förmedla stor känsla. ”Clean Cut Kid” är en svängig rock & roll-dänga (tillika ett inlägg i dåtidens Vietnam-debatt) karaktäriserad av Ron Woods skitiga gitarriff.

Därefter följer den känslosamma ”Never Gonna Be the Same Again”. Den är en fascinerande sång och det är effektfullt hur den nedåtgående melodin som startar varje vers liksom upplöses i refrängen. Textmässigt tillhör den förvisso inte Dylans bästa prestationer men han sjunger på ett utlämnande och gripande sätt, vilket kompenserar i hög grad.

Nästa låt, ”Trust Yourself” hör å andra sidan till skivans mindre lyckade spår. Det är en monoton och överhuvudtaget medioker inspelning.

Den följs i sin tur av en låt som tillhör skivans allra bästa: ”Emotionally Yours”. Detta är ytterligare ett exempel på att känslosam direkthet (i motsats till mer poetiskt komplexa sånger) kan räcka mycket långt. Även Mike Campbells gitarrspel och Dylans piano bidrar till denna låts storhet.

”When the Night Comes Falling From the Sky” är också ett intressant spår. Den har en storslagenhet och en intensitet som påminner om såväl Jimi Hendrix version av ”All Along the Watchtower” som Dylans egen ”Hurricane”.

Sedan kommer ”Something’s Burning, Baby” och det är en låt som borde ha alla odds emot sig. Synthesizers och marschtakt kan nämligen tyckas som en högst bisarr kombination, men på något vis fungerar det mycket bra.

Slutligen kommer avslutningsspåret och det liknar ingenting annat på skivan. Med ”Dark Eyes” är syntar och 80-tal som bortblåst. Här blir Dylan akustisk – det är han, en gitarr och ett munspel. Även de mest hårdnackade motståndare till skivan brukar anse att ”Dark Eyes” är ett lysande spår. Och det är det. Intimt och gripande från första tonen till den sista.

Sammanfattningsvis är Empire Burlesque en bra skiva som man sannolikt antingen tycker väldigt mycket om eller fullkomligt förkastar. Tillhör man den senare kategorin är emellertid risken att man förkastar den på fel grunder. Nämligen att man inte gett den en ärlig chans.

Lyssna på Empire Burlesque:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s